Wednesday, March 2, 2016

DEFINISI DAN PROSES PENGAWASAN DALAM PENGENDALIAN PENURUSAN ISLAM. (KUMP 4)

     





JABATAN

JABATAN PERDAGANGAN

NAMA & KOD KURSUS

DUA2022 PENGURUSAN DALAM ISLAM

NAMA PENSYARAH

EN. SUFFIAN BIN FABILAH

TAJUK TUGASAN

DEFINISI DAN PROSES PENGAWASAN DALAM PENGENDALIAN PENGURUSAN ISLAM


NO
NAMA
NO. PENDAFTARAN
1
MUHAMMAD NASRUL BIN ZAINAL ABIDIN
25DSK15F1032
2
MUHAMAD AIMAN FARIS BIN MOHD FADZIL
25DSK15F1009
3
NURUL NAJIHAH BINTI KAMARUL AZMI
25DSK15F1012
4
NUR SYAHIRAH BINTI RAMLI
25DSK15F1042
5
NURFARINA BT. ABDUL KARIM
25DSK15F1040

DISEMBER 2015







                                 


1.  PENGHARGAAN                                               1

2.  PENDAHULUAN                                               2
    
3.  ISI-ISI PERBINCANGAN                                        3

3.1 Definisi Pengawasan                                           3
3.2 Proses Pengawasan
       3.2.1  Menetapkan Piawai Prestasi                               4
       3.2.2  Mengukur Prestasi
       3.2.3  Membandingkan Pencapaian Prestasi Dengan Piawai           5
       3.2.4  Membuat Tindakan Pembetulan
       3.2.5  Menambahbaik Prestasi
` 3.3 Pengawasan Dari Perspektif Islam                                 6
3.4 Nilai-nilai Islam Dalam Pengawalan                               7
3.5 Penilaian                                                     8

4.  KESIMPULAN                                                  9

5.  RUJUKAN                                                      










1.  PENGHARGAAN   

        Titipan  penghargaan terhadap Allah tuhan sekalian alam atas rahmat yang 
sudi dicurahkan kepada hambanya yang kerdil ini. Berserah kepadanya atas segala 
takdir yang dikehendakkan kepada isis alam seluruhnya. Selawat dan salam kepada 
junjungan besar nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat serta para tabiin.
Pertama-tamanya saya tuntunkan ucapan Alhamdulillah kepada Allah atas
nikmat-nikmat yang diberikan kepada kami tanpa henti. Tanpa keredhaannya tidak 
mungkin mampu kami menyiapkan tugasan ini walau sedikit pun. Penghargaan ini 
juga saya tujukan kepada kedua ibu bapa saya kerana meraka sentiasa menitipkan 
doa-doa untuk keberkatan saya disini. Mereka juga banyak menyokong saya dari 
segenap segi rohani dan kewangan untuk menghasilkan tugasan bermutu ini.

        Tidak lupa juga kepada pensyarah saya En. Suffian Bin Fabilah kerana dengan 
izin Allah, beliau sudi menunjuk ajar saya waima menggangu masa rehatnya. Beliau 
juga sering meingatkan saya sekiranya saya alpa dan menegur dengan amat 
berhemah. Moga jasa baiknya akan diganjari dengan kurniaan daripada Allah yang
tidak ternilai harganya. Saya juga ingin mendedikasikan ucapan penghargaan ini 
kepada teman-teman yang sanggup berkongsi ilmu, maklumat dan segala bentuk 
bantuan yang saya dambakan khususnya dalam menghasilkan projek ini. Ketahuilah 
segala macam bantuan yang anda salurkan amat saya hargai

  Sebelum menutup bicara, saya ingin menyampaikan sekalung terima kasih 
kepada sesiapa sahaja yang terlibat dalam pembikinan projek ini secara sulit ataupun 
tidak. Kesudian anda amat saya hargai.




1


2.  PENDAHULUAN 

   Menurut Azman Che Omar (2003), pengawasan dalam bahasa Arab ialah 
   al-riqabah. Al-Riqabah berasal daripada kata dasar raqaba yang bermaksud 
   memerhati, menjaga, memelihara, mengamati dan berwaspada. Pengawasan 
   merupakan fungsi terakhir dalam sistem pengurusan Islam, sebagaimana 
   ia juga merupakan fungsi terakhir dalam sistem 
  pengurusan konvensional. Fungsi pengawasan telah lama wujud 
   iaitu sejak di zaman Rasulullah s.a.w lagi. Pengurusan pada zaman ini 
   boleh mengambil pengajaran daripada bentuk-bentuk pengawasan yang 
   diamalkan oleh Rasulullah s.a.w supaya dapat dipratikkan
   sekarandan sekaligus memartabatkan pengurusan secara Islam
   sepertimana yang telah ditunjukkan dandiajarkan oleh Rasulullah 
   s.a.w. Oleh itu, kami akan membincangkan tentang konsep pengawasan 
dalam Islam serta bentuk-bentuk pengawasan di zaman Rasulullah s.a.w dan 
aplikasinya pada masa kini.


















2


3.  ISI-ISI PERBINCANGAN 

3.1 Definisi Pengawasan
  
      Menurut Azman Che Omar (2003), pengawasan merupakan fungsi terkahir dalam 
      proses pengendalian pengurusan Islam. Ia juga merupakan fungsi terakhir sistem 
      pengurusan konvensional. Pengurusan boleh ditakrifkan sebagai satu proses 
      dalam menentukan kerja atau aktiviti yang dilakukan.

3.2 Proses Pengawasan

      Menurut Azman Che Omar (2003), pengawasan berlaku pada tiga tahap, iaitu 
      pada tahap masukan, atau inputs, pada tahap transformasi dan yang terakhir pada 
      tahap keluaran, atau outputs. Masukan terdiri daripada sumber sumber dari 
      manusia seperti tenaga manusia iaitu para pekerja, dan sumber sumber selain 
      manusia seperti modal, teknologi, bahan mentah, kewangan dan seumpamanya. 
      Proses transformasi pula melibatkan aktiviti penambahan nilai, operasi, 
      pengurusan dan sumber manusia. Manakala keluaran pula ialah hasil daripada 
      aktiviti memproses pasukan contohnya keuntungan produk, perkhidmatan, pekerja 
      yang mahir maklumat dan sebagainya. 

      Peringkat Proses Pengawasan terbahagi kepada lima iaitu:

      1. Menetapkan piawai prestasi 
      2. Mengukur prestasi
      3. Membandingkan pencapaian prestasi dengan piawai
      4. Membuat tindakan pembetulan
      5. Menambahbaik prestasi

3

3.2.1  Menetapkan Piawai Prestasi

                Piawai merupakan kayu ukur bagi pengurus menilai melalui prestasi 
                pekerja. Ia selalu ditetapkan berdasarkan objektif yang telah 
                dipersetujui semasa perancangan dan meliputi aspek-aspek, kuantiti, 
                kualiti, masa dan kos. Penetapan piawai haruslah jelas dan boleh 
                diukur, serta boleh dicapai, releven iaitu selari dengan tujuan 
                keseluruhan organisasi dan boleh dikawal. 

                Piawai dari segi kuantiti contohnya ialah jumlah pengeluaran, jumlah 
                pengeluaran yang ditetapkan bagi setiap hari, seminggu atau sebulan. 
                Manakala piawai dari sudut kualiti pula ialah contohnya dilihat 
                daripada bilangan aduan yang diterima daripada pelanggan yang tidak 
                berpuas hati terhadap produk atau perkhidmatan yang ditawarkan.

   3.2.2  Mengukur Prestasi

                Langkah kedua ialah, mengukur prestasi pekerja. Pelbagai kaedah 
                boleh digunakan dalam mengukur prestasi dan ia berbeza-beza 
                mengikut fungsi  masing-masing dalam organisasi. Contohnya, 
                jabatan pengeluaran mengukur  prestasi dengan mengasingkan 
                barang-barang yang rosak dengan barang-barang  yang sempurna. 
                Jabatan sumber manusia pula, menilai para pekerja dengan kadar  
                pekerja yang berhenti bekerja pada satu-satu tempoh tertentu.





4
        
          3.2.3  Membandingkan Pencapaian Prestasi Dengan Piawai

                Langkah seterusnya ialah, membandingkan antara piawai dan 
                prestasi. Sekiranya pencapaian prestasi lebih baik daripada piawai, 
                maka boleh dikatakan bahawa pekerja itu Berjaya melepasi sasara
                yang ditetapkan dan aktiviti pekerja itu terkawal. Jika prestasi tidak 
                sepadan dengan piawai, tindakan seterusnya perlu diambil. 

          3.2.4  Membuat Tindakan Pembetulan

                Langkah ini akan dilakukan apabila terdapat penyimpangan diantara 
                prestasi dan piawai yang telah ditetapkan. Tindakan pemulihan dan 
                pembetulan ini sangatlah diperlukan dalam mengawal aktiviti yang 
                dilakukan oleh ahli organisasi. Sebagai pengurus, seseorang itu 
                bukanlah hanya memberi arahan kepada para pekerjanya untuk 
                membuat pembetulan, namun beliau juga harus memeriksa sendiri 
                sama ada  arahan yang diberikan itu dilaksanakan ataupun tidak. 

3.2.5  Menambahbaik Prestasi

             Walaupun sekiranya prestasi yang ditunjukkan oleh para pekerja itu 
             berjaya melepasi piawai atau sasaran yang telah ditetapkan, para 
             pekerja dan pengurus boleh berpuas hati dengan pencapaian itu 
             selama-lamanya. Sebaliknya para pekerja harus memberi komitmen 
             yang lebih dan melakukan yang terbaik setiap hari sebagaimana yang 
             dianjurkan dalam Islam bahawa seorang muslim, hari ini haruslah  
             lebih baik dari semalam, dan hari esok lebih baik dari hari ini. 


5

` 3.3  Pengawasan Dari Perspektif Islam

        Menurut Khaliq Ahmad (2006), dasar pengawasan dalam Islam tida
        seharusnya sama dengan pendekatan yang diambil dalam pengurusan 
        konvensional. Mekanisme pengawasan dalaman dan luaran, kawalan dan 
        perniagaan atau peribadi dan sosial atau undang-undang tidaklah boleh 
        melanggar apa yang telah digariskan dalam prinsip syariah. 
      
        Pemikiran sekular memberi penerangan terhadap kepentingan individu daripada 
        kepentingan umum. Oleh itu, sebagai pengurus muslim, beliau harus 
        mewujudkan suatu inisiatif untuk membangun suasana kerja yang baik yang 
        mana bukan sahaja menerapkan semangat persaingan tetapi juga hubungan 
        antara ahli organisasi yang baik. 
      
        Begitu juga di dalam pengurusan. Pengawasan ke atas prestasi pekerja dan 
        arahan pengurus supaya tindakan pembetulan dilakukan sekiranya pekerja 
        membuat kesilapan bukanlah untuk menyusahkan mereka tapi bagi memastikan 
        segala operasi dan aktiviti organisasi berjalan dengan lancar.

3.4  Nilai-nilai Islam Dalam Pengawalan

        Menurut Husain Ratib Yusuf Rayyan (2005), sebagai seorang muslim, haruslah 
        kita merasakan bahawa segala tindak tanduk kita diawasi oleh Allah S.W.T. 
        Perasaan ini akan timbul apabila kita sedar bahawa Allah S.W.T itu wujud. 
        Inilah yang dimaksudkan dengan falsafah tauhid, yang mana kita mengakui 
        keesaan Allah S.W.T.


6


        Terdapat beberapa nilai yang meliputi fungsi pengawalan dalam islam iaitu:

        1. Al-ihsan- iaitu kesedaran tentang pemerhatian Tuhan terhadap segala gerak 
          laku manusia termasuk suara hati dan lintasan fikirannya sehingga tiada ada 
          sesuatu lintasan pun yang terselindung.
    
        2. Memperbanyakkan doa memohon kurnia, petunjuk, restu dan keredhaan
          Allah S.W.T. Umat islam digalakkan berdoa pada setiap masa, kerana
          kita tidak tahu pada saat bila doa kita akan diperkenankan dan dimakbulkan. 
          Oleh itu, janganlah seorang muslim itu berputus asa dalam berdoa.

3.5  Penilaian

     Menurut Pengurusan YPEIM (2005), pengawalan dan penilaian merupakan 
     fungsi yang saling berkait-rapat antara satu sama lain. Peniaian atau 
     muhasabah sangat dianjurkan dalam islam, iaitu sebagai seorang muslim, kita 
     harus menilai diri kita dari aspek amalan, prestasi, baik dan buruk dalam 
     tingkah-laku kita sebelum kita dinilai dihari akhirat kelat.

     Penilaian bukan sahaja relevan pada tahap individu tetapi ia juga relevan pada
     tahap organisasi. Pada akhir setiap aktiviti yang dijalankan, harus diadakan  
     post mortem atau bedah siasat bagi mengetahui kelemahan dan kesilpan dalam 
     aktivittersebut supaya kita dapat mencegahnya daripada berulang. Ini juga 
     merupakan satu bentuk supaya kesilapan dapat dielakkan daripada berulang 
     pada masa akan datang.


7



4.  KESIMPULAN

  Pengawalan adalah bagi memastikan segala tindakan
  yangdilakukan oleh ahli organisasi itu selaras dan selari dengan  
  perancangan yang telahditetapkan. Selain itu, ia juga sebagai suatu 
   proses memantau prestasi, membandingkan prestasi dengan matlamat 
   dan membetulkan sebarang penyimpangan yang berlaku. Seterusnya, 
   ia merupakan tindakan lanjut pemeriksaan dan analisis ke atas kegiatan 
   serta perilakuseseorang dan memelihara sesuatu perkara, yakni berhati-hati, 
   melakukan pencegahandan ketaatan.

  Dapatlah disimpulkan bahawa pengawalan sebagai 
  fungsi terakhir untuk menentukan prestasi organisasi  telah 
   dicapai mengikut perancangan. Segala masalah dalam penyusunan 
   dikenalpasti dan langkah tertentu diambil. Faktor-faktor di dalam 
   organisasi, keinginan dan sifat kakitangan yang ada  
  hubungan dengan prestasi dantingkah laku perlu diberi perhatian dan  
   diawasi.











8

BIBLIOGRAFI

Azman Che Omar (2003), Pengurusan di Malaysia dari Perspektif Islam, Kuala Lumpur: Dewan Bahasadan Pustaka

Khaliq Ahmad (2006), Management from Islamic Perspective, Selangor: Islamic International University Malaysia

Husain Ratib Yusuf Rayyan (2005), Al-Riqabah al-Maliah fi al-Fiqh al-Islamiy 
Darul al-Nafais

Pengurusan YPEIM (2005), Pengurusan dalam Islam: Menghayati Prinsip dan Nilai Qurani, Kuala Lumpur: Akademi Pengurusan YPEIM

Ilhaamie Abdul Ghani Azmi (2001), Pengurusan dari Perspektif Islam, Jurnal Syariah (Jilid 9, Bil. 2)





















No comments:

Post a Comment