PENGURUSAN ISLAM SEMESTER DUA
DUA 2012
DIPLOMA SAINS KESETIUSAHAAN.
TAJUK :
DEFINISI DAN ETIKA KERJA DALAM ISLAM
NAMA PENSYARAH : ENCIK SUFFIAN BIN MOHD FABILAH
NAMA
|
NO.PENDAFTARAN
|
NUR EZZATY HANANI BT SABEDE
|
25DSK15F1038
|
NURUL HAFIZZAH BT MOHAMMED RAPI
|
25DSK15F1016
|
NAJWA BINTI MAT NAJIB
|
25DSK15F1022
|
NUR FATIN SYAHIRAH BT AWANG
|
25DSK15F1036
|
JABATAN : PERDAGANGAN
PROGRAM : DIPLOMA
SAINS KESETIUSAHAAN
SESI : DISEMBER
20
PENGHARGAAN 1
PENDAHULUAN 2
1.
DEFINISI DAN ETIKA KERJA DALAM ISLAM 3
1.1 Etika kerja islam
2. TANGGUNGJAWAB
MAJIKAN DAN PEKERJA 4
2.1 Definisi majikan dan pekerja
2.2 Tanggungjawab majikan
2.3 Tanggungjawab pekerja
3. ELEMEN
6
3.1 Aspek kesetiaan
3.2 Aspek penglibatan
4. SIKAP
DAN TINGKAHLAKU DI TEMPAT KERJA 7
4.1 Kepuasan kerja
4.2 Komitmen organisasi
4.3 Kontrak psikologi
4.4 Keadilan di tempat kerja
5. KESIMPULAN
RUJUKAN
LAMPIRAN
PENGHARGAAN
Bismilahirahmanirahim.
Alhamdulillah
, syukur ke hadrat Ilahi dengan limpahan kurniaan rahmat , pengetahuan ilmu ,
masa dan tenaga kerana telah dianugerahkan kepada kumpulan kami untuk
menyiapkan tugasan projek Pengurusan Dalam Islam yang bertajuk Definisi dan
Etika Kerja Dalam Islam.
Pertama
sekali kumpulan kami ingin mengucapkan jutaan penghargaan kepada pensyarah kami
, Encik Suffian B. Mohd Fabilah kerana dengan hasil tunjuk ajar serta bimbingan
beliau telah memberi ruang dan peluang kepada kami untuk melaksanakan tugasan
projek ini .
Selain
itu , kami juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada ibu bapa kami
kerana sentiasa menyumbangkan sokongan moral dan memberi semangat kepada kami
untuk menjayakan tugasan ini dengan sempurna .
Tidak
ketinggalan juga penghargaan untuk rakan rakan kami yang turut memberi bantuan
dengan memberi tunjuk ajar kepada kami sedikit sebanyak telah meringankan beban
kami .
1
PENDAHULUAN
Islam menuntut setiap manusia bekerja,
berusaha mencari rezeki bagi menyara diri dan keluarga. Di samping itu, Islam
juga menyatakan bahawa sesuatu “pekerjaan” yang baik ialah tugas yang diamanahkan
kepada seseorang insan. Maka apabila seseorang itu menjalankan tugasnya ataupun
bekerja, dengan sendirinya bererti, bahawa insan tersebut sedang menunaikan
amanah Allah. Menurut Islam, setiap kerja yang diredhai oleh Allah dan disertai
dengan niat adalah ibadat. Oleh demikian setiap insan hendaklah menyedari dan
menghayati bahawa setiap lapangan pekerjaan yang dilalkukannya itu sekiranya
dimulai dengan niat, ia merupakan satu ibadat.
Etika boleh diterjemahkan sebagai
peraturan adat dan budibahasa atau peraturan adat antara manusia dengan
profesionnya. Secara mudahnya, etika bolehlah dianggap sebagai akhlak dalam
Islam. Akhlaq ialah budipekerti, perangai, tingkahlaku atau tabiat seseorang.
Oleh itu etika bolehlah diertikan
sebagai tingkahlaku atau perlakuan manusia kearah kebaikan dan
kemanfaatan kehidupan.
Dengan itu, etika menurut Islam adalah
berbeza dengan etika yang difahami oleh pihak Barat. Islam menganggap kerja itu
sebagai ibadah, oleh tindakan yang akan dilakukan oleh para pekerja itu sentiasa
selari dengan peraturan ibadah. Ini bermakna agama dan kehidupan tidak
terpisah. Manakala etika Barat terhasil dari kajian dan pemerhatian aqal mereka
semata-mata tanpa panduan agama. Agama dan kehidupan pada mereka adalah dua
dunia yang berbeza.
2
1. DEFINISI DAN ETIKA
BEKERJA DALAM ISLAM
1.1
Etika Kerja Dalam Islam
Definisi
Etika
·
Berasal
daripada perkataan “ethos” dalam
bahasa Greek. Dalam perkataan yang paling ringkas, sarjana pengurusan
mendefinisikan etika atau ethic sebagai
sains moral (science of morals) dan
prinsip-prinsip moral (moral principle) .
Etika dalam erti kata lain ialah mematuhi nilai moral. Ringkasnya etika ialah
disiplin dan peraturan yang menentukan sesuatu perbuatan itu baik atua jahat
ataupun tingkahlaku atau perlakuan manusia kea rah kebaikan dan kemaafan
kehidupan.
·
Etika
juga boleh diterjemahkan sebagai peraturan adat budibahasa atau peraturan adat
antara manusia dengan profesionnya.
Kepentingan
Etika
Etika
meliputi etika kelakuan dan sikap, etika berpakaian, etika pengurusan masa dan
harta dan lain-lain.
Di antara
kepentingan etika ialah :
1. Etika dapat membentuk motivasi yang
unggul.
2. Etika akan menggalakkan persaingan
yang sihat.
3. Etika dapat mengurangkan pelbagai
bentuk penyelewengan dalam sesebuah organisasi.
4. Etika mempu membentuk sikap dan nilai
yang positif dalam organisasi.
5. Etika mampu menyumbangkan kepada
pembentukkan organisasi yang berintegriti.
Contoh
etika kerja di Malaysia antaranya ialah :
1. Etika Perkhidmatan Awam
a.
Berazam
meningkatkan mutu perhidmatan.
b.
Bekerja
dengan penuh tanggungjawab.
3
c.
Berusaha
megikis sikap mementingkan diri.
d.
Berkhidmat
dengan penuh muhibbah dan mesra.
e.
Berkerja
kearah memajukan pemikiran rakyat.
f.
Bekerja
dalam membebaskan kelemahan dan musuh negara.
2.
TANGGUNGJAWAB MAJIKAN DAN PEKERJA
2.1
Definisi Majikan dan Pekerja
·
Majikan
boleh diertikan sebagai pihak yang memiliki organisasi dan bertanggungjawab
kepada modal dna segala pembayaran upah atau ganjaran kepada pekerja.
·
Pekerja
ialah sebagai individu atau kumpulan yang bekerja untuk mendapatkan upah.
2.2
Tanggungjawab Majikan
·
Majikan
dan pekerja adalah mereka yang berada di dalam satu organisasi tidak kira
organisasi itu kecil atau besar.
·
Antara
tanggungjawab majikan ialah :
1)
Kewajipan
menyediakan kerja yang tidak menyalahi agama atau syariat.
-
Setiap
majikan hendaklah menyedari bahawa setiap kegiatan menjalankan kerja yang halal
adalah wajib baginya.
“ Barangsiapa bekerja untuk anak
isterinya melalui jalan yang halal, maka bagi mereka pahala seperti orang yang
berjihad di jalan Allah.” (Riwayat
Al-Bukhari)
2)
Memilih
pekerja yang layak dengan kerja yang bakal dilakukan.
-
Majikan
mempunyai hak untuk memilih mana-mana pekerja yang akan bekerja dibawahnya.
3)
Pemberian
kerja yang berpadanan dengan kelayakan.
-
Menjadi
kewajipan majikan untuk memberitahu pekerjanya tentang bentuk pekerjaan yang
akan dilakukan.
4)
Membayar
upah atau ganjaran yang setimpal dengan kerja yang dilakukan.
-
Kesesuaian
upah yang berpatutan biasanya berdasarkan pekerjaan yang dilakukannya.
4
-
Pembayaran
upah oerlulah berpandukan polisi, peraturan dan keadaan organisasi, kesesuaian
kerja, peraturan dan undang-undang, keselamatan kerja dalam jaminan masa depan.
-
“Kamu hendaklah membayar upah (gaji)
pekerja sebelum keringatnya kering.”
5)
Melindungi
hak dan kebajikan pekerja/sentiasa mengutamakan kebajikan pekerja.
-
Dalam
Islam, majikan mestilah menjaga keperluan dna kepentingan pekerjaanya.
-
“Orang yang bekerja untukmu adalah
saudaramu. Allah telah mentakdirkan mereka bekerja di bawahmu.” (Riwayat al-Bukhari dan Tirmizi)
-
Tujuan
Islam menjaga kebajikan adalah untuk meringankan tekanan keatas pekerja dan
menjaga hubungan manuia sesame manusia (Habluminannas).
6)
Majikan
tidak harus membebani pekerja dengan sesuatu kerja yang memang tidak mampu
dilaksanakan oleh pekerja tersebut..
-
Seseorang
majikan tidak harus membebani pekerjanya dengan sesuatu yang tidak mampu
dilaksanakannya.
-
Dalam
Islam, pekerja hendaklah bekerja tanpa memberatkan dirinya seperti hadis nabi
S.A.W “Janganlah kau membebankan pekerja
di luar kemampuannya “
7)
Menetapkan
tempoh kerja yang maksimum bagi pekerja (cuti).
8)
Penurunan
autoriti dan kuasa yang wajar dalam pengurusan tugas.
9)
Pengawasan
dan kawalan pekerja.
2.3
Tanggungjawab Pekerja
Antara
tanggungjawab pekerja ialah:
1. Mengikut arahan majikan dan bekerja
dengan tekun dan cekap.
-
Bekerja
dengan tekun dan melakukan tugas dengan baik.
2. Menyelesaikan kerja tepat pada
waktunya.
-
Seorang
pekerja mestilah sedaya upaya menyelesaikan kerja tepat pada masanya
3. Berkhidmat kepada majikan dengan
amanah
-
Seorang
pekrja perlu mempunyai sikap amanah dalam pekerjaan dalam apa jua urusan.
5
4. Bersatu padu dan melaksanakan kerja
dengan sempurna
-
Setiap
pekerja perlu menyatupadukan usaha mereka supaya matlamat organisasi tercapai.
5. Kebahagiaan manusia sejagat
-
Setiap
pekerja mestilah memberi layanan dan khidmat yang sama kepada semua orang.
6. Jujur dan ikhlas kepada majikan.
-
Pekerja
mestilah jujur dan menghormati majikan sebagai tanda menghargai mereka.
7. Menjaga kepentingan organisasi.
-
Menjaga
kepentingan sebuah organisasi sendiri dan menjaga kepentingan majikan sehingga
ke saat akhir perkhidmatan.
3. ELEMEN
Memahami beberapa elemen
berkenaan gelagat manusia penting dan perlu difahami bagi mewujudkan organisasi
yang tidak efektif dan efisien dan seterusnya bagi membentuk warga organisasi
yang berkualiti.
Apabila seeorang pekerja
telah menyertai sesebuah organisasi secara automatiknya individu tersebut telah
bersetuju untuk menyumbang daya usahanya demi ke arah mencapai matlamat
organisasi yang disertainya. Oleh yang demikian, individu tersebut perlulah
memberi komitmen yang sepenuhnya terhadap organisasi yang disertainya.
Seterusnya, dapat meningkatkan produktiviti organisasi menerusi tanggungjawab
yang dipikulnya. Oleh itu, terdapat dua aspek yang disimpulkan daripada
tafsiran komitmen terhadap organisasi iaitu aspek - aspek kesetiaan dan aspek
penglibatan.
3.1 Aspek kesetiaan
-
Aspek
kesetiaan ialah perasaan sayang dan rasa bangga dengan organisasi dan ingin
kekal menjadi sebahagian daripada organisasi. (Daud, 2010)
6
3.2 Aspek penglibatan
-
Aspek
penglibatan adalah berusaha dengan bersungguh tanpa paksaan demi kepentingan
organisasi. (Daud, 2010)
4. SIKAP
DAN TINGKAH LAKU DI TEMPAT KERJA
4.1 Kepuasan kerja.
4.2 Komitmen organisasi.
4.3 Kontrak psikologi.
4.4 Keadilan di tempat kerja.
4.1 Kepuasan kerja
-
Setiap
orang yang bekerja mengharapkan memperoleh kepuasan dari tempatnya bekerja.
Pada dasarnya kepuasan kerja merupakan hal yang bersifat individual kerana
setiap individu akan memilik tingkat kepuasan yang berlainan sesuai dengan
nilai-nilai yang berlaku dalam diri setiap individu. Semakin banyak aspek dalam
pekerjaan yang sesuai dalam pekerjaan sesuai dengan keinginan individu, maka
semakin tinggi tingkat kepuasan yang dirasakan.
-
Adalah
sikap umum terhadap pekerjaan seseorang yang menunjukkan perbezaan antara
jumlah penghargaan yang diterima pekerja
dan jumlah yang mereka yakini seharusnya mereka terima.
-
Merupakan
sikap terhadap pekerjaan yang didasarkan pada evaluasi terhadap aspek-aspek
yang berlainan bagi pekerja. Sikap seseorang terhadap pekerjaannya
menggambarkan pengalaman-pengalaman menyeronokkan atau tidak menyeronokkan
dalam pekerjaan dan harapan-harapan mengenai pengalaman yang akan datang.
-
Perasaan-perasaan
yang berhubungan dengan kepuasan dan ketidakpuasan kerja cenderung mencerminkan
penaksiran dari tenaga kerja tentang pengalaman-pengalaman kerja pada waktu
sekarang dan lampau daripada harapan-harapan untuk masa depan. Sehingga dapat
disimpulkan bahawa terdapat dua unsur penting dalam kepuasan kerja dan iaitu
nilai-nilai pekerjaan.
7
-
Seseorang
individu akan merasa puas atau tidak puas terhadap pekerjaannya merupakan
sesuatu yang bersifat peribadi, iaitu bergantung bagaimana ia mempersepsikan
adanya kesesuaian atau pertentangan antara keinginan dengan hasil keluarannya.
4.2 Komitmen organisasi
-
Perilaku
yang ditunjukkan oleh anggota organisasi merupakan perilaku yang produktif dan
dapat menunjang pencapaian tujuan organisasi.
-
Sikap
yang merefleksikan pada organisasi dan proses berlanjutan di mana anggota
organisasi mengekspresikan perhatiannya terhadap organisasi dan keberhasilan
serta kemajuan yang berlanjutan.
-
Sikap
pekerja yang tertarik dengan tujuan, nilai dan sasaran organisasi yang
ditunjukkan dengan adanya penerimaan individu atas nilai dan tujuan organisasi,
serta memiliki keinginan untuk bergabung dengan organisasi dan kesediaan
bekerja keras untuk organisasi sehingga membuat individu tetap ingin bertahan
di organisasi tersebut demi tercapainya tujuan.
-
Komitmen
organisasi meliputi 3 hal iaitu:
I.
Penerimaan
terhadap tujuan organisasi.
II.
Kemahuan
untuk bekerja keras demi organisasi.
III.
Kemahuan
untuk tetap berada dalam organisasi.
-
Dua
komponen tentang komitmen organisasi ialah:
I.
Affective Commitment
·
Terjadi
apabila pekerja ingin menjadi sebahagian dari organisasi kerana adanya ikatan
emotional (emotional attachment) atau berasa mempunyai nilai sama dengan
organisasi.
II.
Continuance Commitment
·
Menunjukkan
adanya pertimbangan untung atau rugi dalam diri pekerja berkaitan dengan
keinginannya untuk tetap bekerja ataupun meninggalkan organisasi tersebut.
8
4.3 Kontrak psikologi
-
Merujuk
kepada bentuk hubungan yang wujud antara majikan dan pekerja (Rousseau, 1995). Ia kontrak tidak
tertulis antara kedua pihak. Walau bagaimanapun ia berlandaskan sumbangan
kedua-dua pihak.
-
Ia
merupakan persepsi pekerja tentang kewajipan timbal balik antara majikan dan
pekerja. Ia juga adalah perjanjian dan keoercayaan tidak berdokumen namun
dipersetujui secara halus oleh kedua-dua pihak.
-
Pekerja
yang percaya bahawa organisasi atau majikannya menjanjikan jaminan pekerjaan
akan bekerja keras dengan lebih tekun tanpa gusar. Oleh itu, prestasi kerja
yang tinggi selalunya adalah kerana kewujudan kontrak psikologi yang positif
antara majikan dan pekerja.
-
Kontrak
psikologi berubah dari semasa ke semasa. Sebagai contoh, pekerja baru merasakan
dirinya terhutang budi kepada organisasi kerana mengambilnya bekerja.
Lama-kelamaan mereka mungkin berasa organisasi pula lebih terhutang budi kepada
mereka lantaran sumbangan dan prestasi kerja mereka yang tinggI
Kontinum kontrak psikologi adalah
seperti di bawah:
Transaksional
Hubungan
Tingkah Laku Anti Sosial
Keganasan
Ugutan
Pengabaian
|
Tingkah Laku Acuh Tak Acuh
Kepatuhan
|
Tingkah Laku Prososial
‘Consciosness’ Kesedaran sivik
‘Sportmanship’ Alturisme
Kesopanan
|
Pengasingan diri
Komitmen
9
4.4 Keadilan di tempat kerja
-
Keadilan
di tempat kerja adalah keadaan di mana pekerja mendapat kesempatan dan
perlakuan yang sama dalam membuat kerjanya.
-
Secara
umumnya, pekerja dapat menilai sesuatu sistem pembahagian gaji itu secara adil
apabila mereka menerima gaji yang lebih besar atas pekerjaan yang telah mereka
lakukan, Equal Work = Equal Pay.
-
Pemampatan
gaji merupakan suatu situasi yang wujud apabila pekerja memberi tanggapan
bahawa perbezaan gaji antara mereka (sama ada pekerja gred lebih tinggi atau
lebih rendah daripada mereka) terlalu kecil (Zafir dan Fazilah, 2003).
-
Tanggapan
ini adalah cabaran yang perlu ditangani oleh pihak majikan kerana ia selalunya
dibangkitkan oleh pekerja yang sudah lama berkhidmat atau mempunyai kelayakan
akademik yang lebih tinggi tetapi menerima imbuhan yang lebih rendah. Isu ini
telah dilaporkan secara meluas dalam media massa. Formula pelarasan gaji yang
diperkenalkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam bagi pelarasan gaji telah dianggap
menimbulkan diskriminasi terhadap guru yang mula berkhidmat sebagai guru bukan
siswazah tetapi kemudiannya melanjutkan pelajaran dan dilantik sebagai guru
siswazah
KEBAIKAN
ETIKA KERJA DALAM ISLAM
Komitmen
Komitmen boleh didefinisikan sebagai
keinginan seseorang untuk kekal bersama organisasi iaitu suatu psikologi antara
perkerja dan organisasi. Merujuk kepada tafsiran oleh Agarwal & Ramaswami
(1993) mendefinasikan komitmen sebagai keinginan individu yang kuat untuk kekal
menjadi ahli sesebuah organisasi walaupun wujud peluang untuk bertukar
pekerjaan.
Oleh itu, terdapat dua aspek yang
dapat disimpulkan daripada tafsiran komitmen yang menunjukkan komitmen terhadap
organisasi iaitu aspek kesetiaan dan aspek
10
penglibatan (Daud, 2010). Apepk
kesetiaan ialah perasaan saying dengan organisasi dan ingin kekal menjadi
sebahagian daripada organisasi manakala aspek penglibatan pula adalah berusaha
dengan bersungguh tanpa paksaan demi kepentingan organisasi.
Merujuk kepada Porter et. Al (1974)
menyatakan bahawa komitmen merupakan sifat yang berkembang secara pertahanan
tetapi kosisten serta lebih stabil. Makanya, komitmen adalah sifat yang boleh
dipupuk yang terlepas pandang oleh pihak pengurusan dalam aspek pentadbiran
sumber manusia. Pihak pengurusan kadang-kala kurang memberi perhatian terhadap
aspek pembangunn insan yang seterusnya akan membawa kepada tahap komitmen yang
rendah dalam kalangan pekerja. Hal ini kerana didapati komitmen pekerja
dipengaruhi oleh sokongan dari pihak pengurusan.
Kajian yang dijalankan oleh Yahya et.
Al. (2008) menjadi bahawa terdapat hubungan yang positif antara sokongan
pengurusan, pembangunan kerjaya, jaminan pekerjaan, latihan dan pembangunan
serta ganjaran dengan komitmen pekerja terhadap organisasi. Menurutnya lag,
pihak majikan perlu memberi perhatian terhadap aspek-aspek tersebut untuk
meningkatkan komitmen pekerjs terhadap organisasi.
Komitmen individu terhadap organisasi
juga dipengaruhi secara tidak lansung oleh keselesaan bekerja. Hal ini kerana
pekerja memerlukan sokongan dari segi fizikal dan emosi. Oleh itu, peranan
seorang ketua itu sangat penting dalam organisasi untuk memperkukuhkan dan
mengekalkan pekerja kepada organisasi dengan membina kesetiaan kesetiaan antara
pekerja dan organisasi.
Komunikasi juga mempunyai hubungan
dengan komitmen. Terhadap kajian yang membuat kajian terhadap hubungan
komunikasi dengan komitmen.
Kepuasan kerja
Kepuasan kerja merupakan elemen yang
penting kepada sesebuah organisasi untuk membuatkanm pekerja itu sendiri setia
dan berminat untuk terus bersama dengan
11
organisasi berkenaan terutama pekerja
yang berkualiti. Kepuasan kerja boleh
dimaksudkan sebagai suatu aspek yang
berkenaan dengan sikap terhadap kerja dan pekerjaan keseluruhnya disamping
wujud suatu perasaan gembira terhadap pekerjaan yang dilakukannya dan suasana
persekitaran pekerjaan yang seronok untuk bekerja. Kepuasan kerja merupakan
bersifat sementara kerana tidak bersifat tetap, sering berlaku perubahan
mengikut keadaan serta sering memberi tindakbalas dengan segera.
Kehidupan bekerja yang berkualiti
mampu meningkatkan tahap kepuasan bekerja seseorang dalam masa yang sama dapat
memberikan komitmen tidak berbelah bagi kepada organisasi seterusnya membuatkan
pekerja tersebut terus kekal dalam pasukan kerja. Disamping itu, produktiviti
juga turut dapat ditingkatkan. Sebuah organisasi yang berkesan adalah hasil
gabungan daripada peningkatan kepuasan kerja dan produktiviti dengan
tercapainya matlamat organisasi. Inilah faedah-faedah yang akan diperoleh
dengan program kualiti kehidupan bekerja dipratikkan. Ia membuatkan seseorang
pekerja itu hidup dengan gembira dan bahagia dengan kerja yang dilakukannya.
Pekerja juga tidak akan terasa terbeban dengan tugas yang dipukulnya. Namun
begitu, kehidupan bekerja yang berkualiti tidak akan diperolehi tanpa kerjasama
daripada pihak pengurusan dan pekerja.
Pekerja memerlukan sokongan moral
daripada pihak pengurusan dalam membuat perubahan dan penambahbaikkan dalam
tingkahlaku mereka untuk dalam memenuhi keperluan organisasi. Menurut Yusoff
(2012), sokongan daripada pihak pengurusan terhadap pengubahsuaian sikap sangat
diperlukan untuk mengawal dan membentuk sikap pekerja. Menurutnya lagi, pihak
pengurusan yang bersikap berorientasikan kemanusiaan dan membuat pembaikan
dalam kepuasan kerja dapat meningkatkan produktiviti organisasi, kos
pengeluaran yang rendah dan juga dapat mengurangkan kadar ponteng kerja dalam
kalangan pekerja.
Apabila pekerja tidak berpuashati dengan
kerja dan iklim di tempat kerja,maka mereka akan kurang komited dan akan cuba
meninjau-ninjau peluang kerja di tempat
lain dan jika didapati peluang kerja di tempat
lain lebih baik, mereka akan mencari peluang pula untuk berhenti kerja. Situasi
ini dengan jelas menunjukkan ketidakpuasan kerja pekerja sudah kurang komited.
Terhadap organisasi dan kepuasan kerja adalah sikap yang paling penting dalam
menilai keinginan pekerja untuk berhenti dan juga sumbangan keseluruhan pekerja
di tempat kerja. Pekerja yang mempunyai tahap kepuasan kerja yang tinggi akan
meningkatkna komitmenya terhadap organisasi.
Hasil daripada kajian lepas didapati
bahawa faktor yang mempengaruhi komitmen dan kepuasan kerja sesorang individu
tersebut juga turut mendorong kepada tahap produktiviti pekerja tersebut.
Semakin tinggi komitmen organisasi dan kepuasan kerja pekerja maka semakin
produktiflah pekerja tersebut. Faktor-faktor penentu kepada tahap produktiviti
pekerja juga didapati saling berkait antara satu sama lain kerana berlaku
timbal-balik diantara komitmen dan kepuasan kerja dengan tahap produktiviti
pekerja.
Aspek komitmen dan kepuasan kerja
adalah sebahagian daripada aspek psikologi dalam peningkatkan produktiviti yang penting untuk dikaji. Malahan
aspek-aspek tersebut juga berhubung rapat dengan perlakuan individu dalam
organisasi. Pihak pengurusan organisasi perlulah memberi perhatian bagi
meningkatkan lagi tahap kepuasan kerja dan komitmen pekerja terhadap kepada
organisasi. Di samping itu, penambahbaikan hubungan yang lebih positif antara
organisasi dengan para pekerja juga dapat membantu untuk meningkatkan
produktiviti pekerja.
Secara keseluruhannya, kajian
mendapati produktiviti pekerja boleh dipengaruhi oleh komitmen dan kepuasan
kerja. Oleh itu, penting bagi pihak majikan meninjau tahap komitmen dan
kepuasan kerja dalam kalangan pekerja sebagai langkah bagi memastikan
produktiviti berada tahap yang tinggi.
13
5. KESIMPULAN
Kesimpulannya, Etika Kerja
dalam Islam adalah demi kepentingan organisasi sehingga terbentuk sebuah
kesetiaan sehingga membuat seseorang dapat bertahan untuk memelihara
keanggotaannya dalam sesuatu organisasi.
Berdasarkan penemuan dan
perbincangan kajian ini, maka jelas bahawa program latihan dan pembangunan
untuk pekerja bukan pengurusan penting dan mampu meningkatkan perasaan
kesetiaan mereka kepada organisasi, dan dengan itu patut diteruskan. Sistem
ganjaran yang adil dan berdaya saing juga penting kepada pekerja dalam kumpulan
bukan pengurusan. Faktor integrasi sosial dan persekitaran tempat kerja
walaupun mempunyai hubungan tidak signifikan dengan kesetiaan, namun faktor ini
boleh dikekalkan untuk menambahkan suasana persekitaran organisasi yang
harmoni.
Kajian ini memberikan
sumbangan-sumbangan yang tertentu dalam konteks ilmu sama ada dari konteks
teori mahupun praktikal. Secara praktiknya, kajian ini dapat memberi faedah
kepada pihak pengurusan, pihak menggubal dasar dan pihak-pihak yang
berkepentingan dalam memahami isu komitmen pekerja secara lebih mendalam
sekaligus menyusun strategi pengurusan yang sesuai bagi organisasi
masing-masing. Kesempurnaan dalam strategi juga dapat dihasilkan untuk
mewujudkan atau langkah yang mendorong pihak pentadbiran supaya cenderung dalam
mengubahsuai kelemahan yang dilakukan selama ini sehingga menjejaskan keupayaan
organisasi dan sekaligus mampu meningkatkan kecekapan dan keberkesanan
pengurusan. Selain itu juga, kajian ini diharapkan dapat menyumbang ke arah
perkembangan ilmu khususnya dalam bidang pengurusan sumber manusia iaitu dalam
usaha mempertingkatikan komitmen pekerja di sektor awam sekaligus dimanfaatkan
untuk kepentingan semua.
15
RUJUKAN
Ahmad Hassan(
20 Jan. 2006), Meningkatkan Motivasi Pekerja.http://bicaramentari.blogspot.my
i.
Lunjew,
M.D. (1994), Participation in Decision-Making among Trainers and Relationships
with Job Satisfaction and Performance. Projek
Doktor Falsasah, Universiti Putra Malaysia, Malaysia.
ii.
Jailani
Kasim(15 Mei. 2010), Langkah Untuk Tingkat Motivasi Dalam Organisasi.http://uniprof.wordpress.com
iii.
Ab.
Aziz Yusof (2009) Pembangunan Modal Insan
: Penerbit Universiti Utara Malaysia Sintok
iv.
Mohd.
Fadzillah Kamsah, Dato’, Dr (2012) 55
Petua Orang Berjaya : Penerbit PTS Millenia Sdn. Bhd.
v.
Mohd.
Fadzillah KAmsah, Dato’, Dr (2012) 55
Petua Kerja Berpasukan : Penerbit PTS Millenia Sdn. Bhd.
vi.
Achyar
Zein (2010) Kepimpinan Para Nabi :
Penerbit Synergi Media
LAMPIRAN
No comments:
Post a Comment