5.
KESIMPULAN
Melalui
ringkasan yang telah dibina didapati yang pertama sekali organisasi merupakan
proses pengendalian yang kedua dalam pengurusan dan pengorganisasian yang
didefinisikan sebagai proses kegiatan penyusunan struktur organisasi sesuai
dengan tujuan, sumber dan lingkungannya. Dengan demikian hasil pengorganisasian
adalah struktur organisasi.
Matlamat organisasi terdapat
pelbagai bentuk organisasi, saiz, struktur yang direka untuk mencapai matlamat
tertentu. Seterusnya, struktur organisasi adalah susunan komponen-komponen
iaitu unit-unit kerja dalam organisasi. Struktur organisasi merupakan adanya
pembahagian kerja dan menunjukkan bagaimana fungsi-fungsi atau
kegiatan-kegiatan yang berbeza-beza tersebut diselaraskan.
Selain itu, organisasi perlu meletakkan
para pekerjanya sebagai satu keperluan sumber manusia primer yang perlu diberi
kepuasan demi mencapai matlamat sebuah kejayaan. Akhir kata, kami berpendapat
bahawa ciri-ciri kepimpinan dan kemahiran yang ada pada pekerja dapat membantu
dalam peningkatan produktiviti sesuatu organisasi.
No comments:
Post a Comment