Monday, March 14, 2016

5. KESIMPULAN

Melalui ringkasan yang telah dibina didapati yang pertama sekali organisasi merupakan proses pengendalian yang kedua dalam pengurusan dan pengorganisasian yang didefinisikan sebagai proses kegiatan penyusunan struktur organisasi sesuai dengan tujuan, sumber dan lingkungannya. Dengan demikian hasil pengorganisasian adalah struktur organisasi.

            Matlamat organisasi terdapat pelbagai bentuk organisasi, saiz, struktur yang direka untuk mencapai matlamat tertentu. Seterusnya, struktur organisasi adalah susunan komponen-komponen iaitu unit-unit kerja dalam organisasi. Struktur organisasi merupakan adanya pembahagian kerja dan menunjukkan bagaimana fungsi-fungsi atau kegiatan-kegiatan yang berbeza-beza tersebut diselaraskan.


            Selain itu, organisasi perlu meletakkan para pekerjanya sebagai satu keperluan sumber manusia primer yang perlu diberi kepuasan demi mencapai matlamat sebuah kejayaan. Akhir kata, kami berpendapat bahawa ciri-ciri kepimpinan dan kemahiran yang ada pada pekerja dapat membantu dalam peningkatan produktiviti sesuatu organisasi.

No comments:

Post a Comment